الخميس، 4 أغسطس، 2011

الحرية والديمقراطية عند الأسلاميين


بقلم: محمد الطناني 
“الديمقراطية هي مجموعة من المبادئ والممارسات التي تحمي حرية وحقوق الإنسان “
أي انسان كبر ونضج وبقى عاقل المفروض يعرف أن الدولة كيان اعتباري..
يعني ايه؟..يعني مش كيان مادي محسوس زي حضرتك..
يعني مصر مابتعملش حمام..ولا بتاكل ولا تروح الجيم!
كل دي المفروض بديهيات مايعرفهاش الاخ اللي مصمم ان مصر اسلامية..
الدولة يا استاذ غير الانسان..الدولة مالهاش دين..
وربنا بيحاسب البشر مش الدول..

واحنا مش هنيجي يوم القيامة نلاقي السعودية داخلة الجنة ومالطا اللي مفيهاش أدان داخلة النار!
حساب ربنا غير حساب تصفيات كاس العالم!..
هتقولي يا سيدي انت زعلان ليه..أنا باقولك مصر اسلامية لأن أغلب سكان مصر مسلمين..
بس أنا هاقولك لو أغلب سكان مصر مسلمين ف “كل” سكان مصر مصريين!..هي الحسبة كدة..ولازم تفضل كدة..احنا كلنا مصريين وده التصنيف الوحيد المقبول.
يجي واحد يقول لي خلاص ولا تزعل نفسك هاث بتلك انها اسلامية وبالطريقة اللي تعجبك كمان!..مش انت من بتوع الحرية والديمقراطية..طيب..احنا هنخليها اسلامية بصندوق الانتخابات..ولا في دي كمان هتعترض؟..مش هي دي الديمقراطية بتاعتكم!

بذمتك سمعت الجملة دي من كام اسلامي؟..كلهم بلا استثناء..من أول صاحبك الاسلامي المعتدل لحد القاتل الارهابي اللي ايده لسة ملوثة بالدم..مرورا بالسلفيين ومشايخهم والاخوان وحزب الوسط وغيرهم..كلهم اجمعوا انها هتبقى اسلامية بالديمقراطية بتاعتنا..ولا عندك اعتراض؟؟
في الحقيقة انا عندي اعتراض..لأن كلهم بيضحكوا عليكوا!
كلهم بيكذبوا عليكم لأن افعالهم هي اللي كذبت اقوالهم..وهاثبتلكم!
كلهم بيكذبوا عليكم لأن أول القصيدة كانت كفر..لأنهم اختزلوا مفهوم عظيم زي الديمقراطية في صندوق الانتخابات!

الانتخابات مش هي الديمقراطية يا سادة!..صندوق الانتخابات هي المحطة الأخيرة في الديمقراطية مش الديمقراطية نفسها!
وعشان توصل للمحطة دي “الانتخابات” لازم تكون مريت بمحطات تانية كتيرة الاخوة الاسلاميين مابيعدوش عليها خالص بالقطر بتاعهم!
محطة حقوق الانسان وحرية الرأي والعقيدة والحريات الفردية والاجتماعية وغيرها من المحطات اللي لازم تسبق اي انتخابات..
لو حصلت فعلا انتخابات ديمقراطية وفاز الاسلاميين بيها يبقى حضرتك مش هتشم ريحة الديمقراطية تاني!..أولا تعالى افكرك ان مفيش اي تيار اسلام سياسي اثبت انه ممكن يكوّن نظام ديمقراطي..فاكر حماس والسعودية وايران والصومال وطالبان و..و..؟؟..واياك تقولي تركيا لأن تركيا دولة علمانية وحتى الحزب الحاكم اللي فاكرينه اسلامي تقدر حضرتك تشوف برنامجه العلماني بنفسك!..طيب هتقولوا دي امثلة فاشلة ايه بقى اللي يمنع اقامة نموذج اسلامي ديمقراطي ناجح في مصر؟

اقولكم..اقروا معايا ازاي لو فاز الاسلاميين بأي انتخابات حضرتك مش هتشم ديمقراطية تاني!
النظم الديمقراطية أساسا اتوجدت لحماية حقوق الإنسان الأساسية وهي حرية الرأي والتعبير وحرية المعتقد وحق المساواة أمام القانون..وطبعاً الكلام ده غايب تماماً مع الاسلاميين وإليكم الدليل..

حرية الرأي والتعبير
مقدرة الاسلاميين على تحمل حرية الرأي والتعبير زي مقدرة نادي اتحاد الشرطة على الفوز بالدوري..بذمتك ودينك..فيه كام مرة سمعت فيها عن مشكلة بين الاسلاميين والمبدعين..فيلم عايزينه يتمنع من العرض عشان مش عاجب الاسلاميين..مظاهرات بالألاف وحرق أعلام وتنديد وتهديد ووعيد عشان مقال أو كاريكاتير أو بيت شعر حتى اتكتب مش على هواهم!..كتب وروايات بتتصادر وأرواح بشر بتتصادر!..طب الأهم بقى..بذمتك فيه كام مفكر اتهدد بالقتل عشان قال رأيه بحرية ومكانش على هوى الاسلاميين؟؟..أيا كان بقى الرأي ده وحتى لو غلط فهو في ا لنهاية رأي عبر عنه صاحبه بطرق سلمية واترد عليه من الاسلاميين بالعنف واهدار الدم!..فيه كام مفكر وصاحب رأي تم تصفيتهم جسديا أو ايذائهم أو التفريق بينهم وبين زوجاتهم؟..تسمع عن فرج فودة ونصر حامد أبو زيد وسيد القمني ونوال السعداوي وخالد منتصر وفاطمة ناعوت؟؟..طب تعرف ان اقل شاب فينا بيتعرض للتشهير بأقذر الصور والتهديد والتكفير لمجرد كتابة مقال له عالفيسبوك عبر فيه برأيه بحرية!..بذمتك ودينك بقى هل انت عندك امل بعد كل ده انك تشم حرية تعبير لما الاسلاميين يمسكوا الحكم؟؟..لما هما بيعملوا فينا كدة وهما برة امال لما هيمسكوا هيعملوا ايه؟!

حرية المعتقد
الاسلامي يعتبر الأقباط جزء من التركة التي تركها له السيد الوالد فهم في ذمته وهو يتعهد بحمايتهم وحفظ حقوقهم مع البهائم والماشية..ده تعريف الأقباط عند الاسلامي لما تكلمه عن الحق القبطي يقولك ده ذمي انا مسئول عنه وربنا هيحاسبني لو اسئت في معاملته “برضو كأنك بتتكلم عن بهيم مش انسان”وعينيه تدمع وهو بيقولك الكلمتين دول ويحكيلك حكاية النبي مع جاره اليهودي وازاي ديننا هو دين ال سماحة ويدخلك في حواديت مالهاش ادنى علاقة بالحق القبطى!
لكن تيجي بقى تقوله طيب نبني كنيسة يا عم..يقولك لا يجوز لأنه لا كنيسة ولا بيعة في أرض الاسلام..طب تيجي تقوله بلاش نصلي ينفع لامؤاخذة ارشح نفسي في اي انتخابات تعجب حضرتك؟..تقوم تقوله لا يجوز..لأن القاعدة الشرعية تقول لا تجوز ولاية غير المسلم على المسلم!..

ليست هناك تعليقات: