الاثنين، 25 أبريل 2011

أنا القبطي

انا قبطي عمرى ما كنت جبان

 لا باخاف من سلفي ولا اخوان

ولاخايف من ناس خايبه قالوا هنخطف النسوان

اللى مش لابسه نقاب ومخبيه عنيها كمان

ولا خايف من ناس جاهله

اقاموا الحد وقطعوا لواحد قبطى ودان

ولا خايف من ناس الحقد مالى قلوبهم  وبيحركهم الشيطان

راحوا و هدوا كنيسة صول اطفيح اللى فى حلوان

ولا خايف من جيش راح يضرب فى الدير ويهدد الرهبان

ده الهنا هو اللى حامينا ومالى قلوبنا بالايمان

و حقوقنا دايما بيرجعها  لينا

 وأسالوا فين العادلى ومبارك واسالوا فين ماما سوزان

وانا مصرى ودى بلدى

 مش بمزاج الشيخ يعقوب ولا الشيخ محمد حسان

ومش عايز تأشيره لكندا ولا لبلاد الامريكان

وبلدى مش ممكن اسيبها حتى لوفيها نمت جعان

ولا هادفع جزيه للشيخ عبود ولاهاسمع لكلام الهذيان

ولادقنى ها اصبغها حنه واربيها زى الافغان

والماده الثانيه مابتخوفنيش

الدستور ده  كله كلام مكتوب بايدين الانسان

وانا عمرى ماكنت مستنى حمايه

من امريكا ولا اوربا ولا اى بلد من البلدان

وانا اول واحد قلت لا للظلم ولاللطغيان

لما قتلوا اخواتى فى نجع حمادى

والعمرانيه والكشح و البدرمان

وانا ايدى كانت فى ايدين اخويا المسلم واحنا بنهتف فى الميدان

وانا صبيت له الميه يتوضى ويقوم يرفع الاذان

وهوحمانى لما كنت باصلى القداس وباقول اجمل الالحان

 وبنهتف مصر دى وطننا جميعا اما الدين للديان

مصر هتبقى دوله مدنيه ومافيش حد يتاجر بالأديان

مصر هتفضل وحده واحده مش راح تتقسم زى السودان

ومش ممكن نبقى يا امريكاعراق تانيه ولا افغانستان

ومش ممكن نبقى دوله دينيه زى السعوديه ولا ايران

مصر ده وطن بيعيش فينا مش بس شوارع و  حيطان

مصر الرب باركها وذكرها فى الانجيل وكمان فى القران

 والرب الهنا وعدنا انه ناقشنا على كف ايديه وهو حامينا لنهاية الازمان

واللى يمسنا هيمس حدقة عينه

واكيدعلى افعاله هيصبح ندمان

والهنا علمنا نحب كل الناس حتى الاعداء واللى بيئذينا كمان

 انما خوف انا ماباخافشى علشان انا قبطى وعمرى ما كنت جبان

ليست هناك تعليقات: