الثلاثاء، 15 مارس 2011

ياجماعة أنا مصري, لكني مسيحي هل هذا يقلل من مصريتي, هل يسؤؤني اني مسيحي

ياجماعة أنا مصري, لكني مسيحي هل هذا يقلل من مصريتي, هل يسؤؤني اني مسيحي بالولادة ومسيحي أيضا بالأيمان,  أنا يشرفني أنضم لصفحتكم حسيت بثورتكم اني مصري كامل لا يعيبني أني مسيحي (ذي ماأنتم شايفين أسمي صبري بطرس أسم مشترك أهلى سموني كده عشان أدارى وسطكم وماأتعرفش اني مسيحي, لكن أسم جدي الرابع بيفضحني لأن الأوراق بتتطلب الأسم لغاية الجد التالت مش عارف ليه معاي أنا مطلوب مني ذكر الجد الرابع , فأضطريت أني أكشفه للجميع وأجاهر به لكل أنسان حتى أني سميت أولادي أسماء مسيحية واضحة مابدهاش بئه هيعملوا ايه أكتر من اللي بيعملوه مش فاضل غير أنهم يقتلوني مع أنهم بيخنقوني لكني مازلت أعيش بس عملية التنفس فيها خنقة), يمكن انا جيت متأخر أكتب لثورتكم ياشباب, لكن أنا بتابعكم من بداية الثورة, بتابعكم برضاي أو غصب عني, ده العالم كله بيتابعكم ومبهور بيكم, أنا عاوز أشكركم كلكم عاوز أشكر كل واحد فيكم فرد فرد, ونفسي أشوف كل واحد فيكم أبوس أيده, يمكن أنا أكبر من والد أي واحد فيكم في السن, لكني فخور بما عملتوه واللي أنا وجيلي كنا نحلم بيه ونبعده عن خاطرنا لأنه مستحيل, أنا سعيد بكم وفرحان ولكني خايف وحاسس ان الثورة بتتسرق من شوية حرامية محترفة, أنا بأقول لأ بأعلى صوت للتعديلات الدستورية, مش عاوز أخسر الحرية اللي أكتسبتها بفضلكم, أنا مش بحلم بس بألغاء المادة الثانية من الدستور, أنا بأحلم بألغاء خانة الديانة من المستندات كلها, أنا مش عاوز الرئاسة لواحد من المصريين, أنا بأحلم أن كرسي الرئاسة يكون متاح لكل المصريين, الكرسي ده يجب أن يكون كرسي خدمة وليس كرسي فرعون والشعب هم العبيد والخدامين له, مش عاوز أحس تاني أني مصري بس للأسف مسيحي, عاوز أستمر أحس أني مصري وبس مصري ذي وذيك وذي أي واحد في البلد,  أرجوكم أحموا ثورتكم من السرقة لاتتركوا ثورتكم للحرامية
صبري بطرس

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

انا مسلمة و انا اكره المسيحيين والاسلام ديننا و عيسى نبينا و الرسول رسولنل يا مسحيين ولا تحاولو تشويهه لاننا نحبه والجنة بيتنا

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
النور والظلمة يقول...

عاوز أعلق على تعليقك, تقولين أنك مسلمة وأنا أقول لك ياحرام معلهش, وتقولين انك تكرهين المسيحيين, وأنا أقول لك مفهوم بالطبع كالما انك مسلمة فلابد أن تكرهين الجميع حتى نفسك, وذلك بالتدرج فأولوية الكراهية للمسيحيين إن وجدوا, وإن لم يوجدوا فالمسلم يكره غير المسلم, وإن لم يوجد غير المسلمين فيكره المسلم المسلم, وإن وجد وحده في صحراء جرداء ولم يوجد أخر ليكرهه فسيكره نفسه, وتقولين ان الأسلام دينكم, وانا أقول لك هنيئا مريئا, بالهنا والشفا, وعيسى نبينا وأنا لا أعرف من عيسى هذا؟؟ هل هو بائع الجرائد أم بتاع الفول أم عيسى بتاع الطرشي؟؟ وتقولين الرسول رسولنا, وأنا بصراحة أحترت هل هو رسول الله أم رسولكم مش فاهم, وتحذرين المسيحيين من تشويه الرسول وأتحداك أن تذكري لي واحد حاول ان يشوه الرسول, بل كل مسيحي ينطق بأسم الرسول يتبعه بقول صلى ألهه عليه وسلم, ولكن لو كنت تحسبين ما كتب عن الرسول في كتب المسلمين تشويه للرسول فلا تلومي المسيحيين على ذكر ما كتب عن الرسول في كتبكم, فهل لأنك تحبيه تريدي أخفاء ما كتب عنه من حقائق في كتبكم, هل تخجلين مما كتب ولا انتي فاهمة ان الكتب دي كاذبة وغشاشة ومخادعة؟؟؟ إذا كانت كذلك أحرقيها او أرميها في الزبالة ولكن لا تأمريني أن أخذ بعضها وأرفض البعض الأخر فهذه شيزوفرينيا, وفي النهاية تقولين ان اجنة بيتكم, وأنا حقيقة وصدقيني أقول لك من قلبي, أن لا أرضى لك أن تصفي بيتك بالجنة, لأنه من وصف هذه الجنة أتصور بيتك بيت سكر وخمرة ونساء كل مايقوم عنها الرجل ترجع عذراء وغلمان لا ينزفون كوصف الجنة بالقرأن فدي حاجات لا نراها غير في بيوت الدعارة وأنا لا أرضاها لبيتك
وفي النهاية أقول لك أنا لا أكرهك رغم أنك لا تحبيني لأني مسيحي, وأسمحي لي أن أدعو لربي من أجلك, فأقول له يارب ياخالق الكون هذه الأنسانة المسلمة هي أيضا صنعة يديك, أرحمها يارب وأفتح عيناها لترى مجدك وتعرفك أنت الأله الخالق المحب
ردحذف